Hyvä uni

Hyvä uni on yksi elämän tärkeistä tukipilareista 

Riittävän pitkä ja hyvälaatuinen uni on yksi hyvinvointimme peruspilareista. Puhu tai kirjoita päivällä huolta aiheuttavista asioista, koska hyvä uni edellyttää rauhallista mieltä ja ruumista. Tilapäinen unettomuus kuuluu elämään eikä siitä tarvitse olla huolissaan. Vuorotyöläisillä terveellisten elintapojen edistäminen on erityisen tärkeää, koska vuorotyöhön liittyy suurentunut vaara monien terveysongelmien osalta. 

Konsteja hyvään uneen

  • Mene vuoteeseen vasta, kun tunnet itsesi väsyneeksi
  • Jos uni ei tule, nouse ylös ja yritä uudelleen vasta, kun tunnet itsesi väsyneeksi
  • Luo nukkumista edistävät olot. Pimeä, viileä, tuuletettu ja meluton makuuhuone ja hyvä patja auttavat nukahtamista
  • Vältä kahvia, energiajuomia, nikotiinia ja alkoholia 3-6 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Pienetkin alkoholimäärät huonontavat voimakkaasti unen laatua
  • Tee jotain rentouttavaa ennen nukkumaanmenoa. Hanki vaikka rentoutuskasetti ja kuuntele sitä. Kudo sukkaa, lue, ota lämmin suihku, juo lämmintä maitoa tms.
  • Voit myös nauttia pienen iltapalan juuri ennen vuoteeseen menoa. Useimmiten kevyt iltapala on hyväksi nukahtamiselle
  • Harrasta liikuntaa niin, että se päättyy muutama tunti ennen nukkumaanmenoa
  • Vältä älyllistä ponnistelua vaativien tehtävien tekemistä juuri ennen nukkumaanmenoa
  • Opettele tarvittaessa käyttämään korvatulppia
  • Villasukat voivat auttaa hyvän unen saamisessa
  • Mene nukkumaan ja herää joka päivä suunnilleen samaan aikaan, niin elimistösi tottuu oikeaan rytmiin
  • Mielipaha estää unen tuloa, joten yritä ajatella miellyttäviä asioita ennen nukkumaanmenoa

 

Katso myös:

 

 

Jos kotikonstit eivät sinua auta, hae apua terveydenhuollosta!